25 Nisan 2013 Perşembe

Bebeklerde Gaz Sancısı ( Kolik )

Bebeğim doğduğunda çok şanslı olduğumu düşünmüştüm. Sakin ve huzurluydu... Mutluluğumuzu paylaşmaya gelenler de bunu fark ediyor, dillendiriyorlardı. Kendi kendime da pay çıkarıyor, gebeyken sakin olmamın yararı olduğunu düşünüyordum.

Birbirimizi iyice tanımış, belli bir rutine alışmıştık lakin 3. haftadan sonra sebepsiz akşam çığlıkları ve görmeye yüreğimin dayanamadığı acı çeken yüz ifadesiyle yeni bir Bora çıkageldi. Gündüz normal geçen günümüz akşam 8'den sonra Bora'nın bağırışları ve bizim sürekli bir çözüm arayışımızla geçiyordu. Böylece "kolik" ile tanışmış olduk.
Bütün yeni doğanlar gaz sancısı yaşarlar. Bunun sebebi tam olarak gelişmemiş mide-barsak sistemine sahip olmalarıdır. Yetişkinlerde bulunan, sindirime yarayan birçok enzim de bebeklerde henüz tam anlamıyla işlev görmediğinden kramp şeklinde hafif veya şiddetli gaz sancıları yaşarlar. Biz şiddetli mi yaşadık yoksa ben işin içine evhamımı katarak çok mu abarttım bilmiyorum ama geriye dönüp baktığımda çok sıkıntılı anlar geliyor gözümün önüne... Neler yaptım ve şimdiki ben olsam neler yapardım? Bunları kolik ile ilgili ufak bir araştırma yaptığınızda karşılaşacağınız nedenler ve öneriler üzerinden açıklamaya çalışacağım.

*Annenin endişe, stres yaşaması ve bunu bebeğe yansıtması sonucu kolik ağlamaları oluyor.
Bu, bana uymuyordu. Ben Bora doğduktan sonra müthiş bir huzura erdim, içimden kelebekler değil huzur balonları taşıyordu. Kucağımda uyurken kendimi cennette sanıyordum ve bu anlar hiç bitmeyecek gibi geliyordu.

*Ek gıdayı sindirmekte zorlanıyor.
İlk 6 ay yalnızca anne sütüyle besledim. Ek gıda elbette daha çok zorluyordur ama salt anne sütü bile gazın önüne geçemedi.

*Emzirdikten sonra gazını almadan uyutmak bebeği rahatsız eder.
Her emzirme sonrası Bora uyuyakalırdı. Ben yine de, yatağına yatırmadan önce omzuma yaslayıp sırtını pıt-pıtlar, gaz çıkışını dinler ondan sonra yatağına yatırırdım.

*Anne gaz yapan gıdalar yiyor, anne sütüyle bebeğe geçiyor.
Gebeliğimi öğrendiğimden andan itibaren çay, kahve içmeye ara vermiştim. Hazır meyve suyu, kola alışkanlığım zaten yoktur. Doğumdan sonra da aynen devam ettim. Gaz yapacağını düşündüğüm sebzeleri, baklagilleri sırasıyla yemedim, gaz durumunu takip ettim hatta bir ara yoğurt bile yemedim. Ama ne yaptıysam olmadı. Yine de anne beslenmesinin biraz da olsa etkisi olabilir diye düşünüyorum. Şimdi olsa yine hassasiyet gösteririm. Bunun dışında bol bol rezene çayı içmiştim. Beni rahatlatıyordu, mutlaka Bora'ya da etkisi olmuştur. Normal rezene çayı, aktardan alınanlardan. Bazı markalar özel bebek rezene çayı filan çıkarmış, onları kullanmadım.

*Yanlış emzirme şekli bebekte gaz yapar.
Hastanelerde, sağlık ocaklarında hep doğru emzirme şeklini gösteren resimler vardır: kahverengi kısmın tamamı bebeğin ağzında olmalıdır. Sadece ucunu alırsa hava da yutuyor, yeterli sütü de çekemiyor tatlı bebişler. Ben öğrenmeden önce Bora nasıl emmesi gerektiğini bilerek gelmişti. Bu konuda sorun yaşamadık.

*Bebeğe kolik ağlamaları süresince sakin ve sessiz bir tonla ninni, şarkı söylemek onu sakinleştirir.
Ne mümkün! Bora'yı gaz sancısı tuttuysa yüzümüze bile bakmaz, avazı çıktığı kadar bağırırdı. Sen ona sesini duyur duyurabilirsen...

*Bebek masajı yapmak bebeği sakinleştirir.
Büyüklerimizin bize gösterdiği bacakları karnına doğru itip, çekme hareketi vardır. Onu yapardık, kucağımıza alır hafif zıplatarak evde dolaşırdık (ki en çok bunun yararı oluyordu, bazen o da etrafına meraklı gözlerle bakmaya başlıyordu). Ama şu yağlarla masaj filan yapıyorlar ondan hiç yapmadım, yapamadım doğrusu, Bora hoşlanmıyordu. Hala da öyle kaşınmaktan, masajdan hoşlanmaz. Ama bebişiniz izin veriyorsa, çok yararı oluyordur diye düşünüyorum.

*Otomobille gezdirmek iyi gelir.
Aslında kesin çözüm buydu galiba. Ne zaman arabayla yolculuğa çıksak iyi geliyordu. Ama pratikte pek uygulanabilirliği yok. Her akşam "gaz sancısı tuttu, hadi toplanın arabayla gezmeye çıkıyoruz" olmuyor tabi.

*Banyo yaptırmak iyi gelir.
Biz hemen hemen her akşam banyo yaptırıyorduk. Ama sancı tuttuğunda yaptırmak hiç aklımıza gelmedi. O hengamede niyeyse Bora'yı elden ele dolaştırmakla fayda bulacağımızı sanıyorduk herhalde.
*Çocuk doktorunuzun önereceği çeşitli gaz önleyici bitkisel şuruplar, damlalar kullanmak faydalıdır.
Ben şahsen bunu hiç önermiyorum.
Bizde olaylar şöyle gelişmişti: Bora sancı çekiyor, biz kahroluyoruz, büyüklerimiz de bizi etkiliyor, doktor kontrollerinde hep gazdan dert yanıyoruz. Ben doktordan "ne verirsek verelim yararı yok, bu kendi kendine geçecek" şeklinde bir açıklama beklerdim. Belki onlar da kendi çaplarında haklılar, insanlar çeşit çeşit, bir başkası da bu cümleyi duymaktan rahatsız olabilir... Biz de o damlalardan kullandık, hem de hergün faydası olmadığını gördüğümüz halde, "ya bugün faydası olursa?" diye diye kullandık. Ama olmuyor dostlar, boşu boşuna bir sanayi ürününü niye bebişimize verelim... Şimdiki aklım olsa hiç bu işlere bulaşmazdım.
Velhasılı kelam değerli arkadaşlar, bu dönem biraz yorucu oluyor, sabır gerektiriyor ama sonunda geçiyor, bitiyor. Biz bunların hepsini denedik ama pek de muvaffak olamadık. Her bebek farklı tepki verdiği için önerileri denemekte fayda var. Hepinize gazsız bebekler diliyorum :)
NOT: Kullandığımız gaz önleyici bitkisel damlayla ilgili -kullanmayı bırakmamızın hemen akabinde-içimi yakan bir gazete haberi okumuştum. Yalnızca eczaneden temin edilen bu ürünün sahtesi de yapılmış. Satılan ürünlerden hangisinin sahte olduğu ancak teste taabi tutulduğunda anlaşılıyormuş. İnsanlar öyle kötü ki, minicik bebeklerin sağlığıyla gözlerini kırpmadan oynayabiliyorlar! Umarım bize sahteleri denk gelmemiştir :(

1 yorum:

  1. Gaz için Ayşe Öner'in gaz masajını da izleyebilirsiniz. Çok faydasını gördük biz

    YanıtlaSil