17 Mayıs 2013 Cuma

Coğrafik dil / Harita dil nedir?

Yaklaşık 1 yıl öncesinden beri Bora'nın dilinde yanlışlıkla ısırıp da zarar verdiğini düşündüğüm küçük kızarıklıklar görüyordum. Etrafı ince beyaz bir tabaka halinde oluyordu, onu da iyileşme aşamasında olmasına bağlıyordum. Sonra, yok oluyordu.

İlk fark ettiğimde tedirgin olmuş, incelemeye başlamıştım. Ben dokunduğumda Bora bir acı belirtisi vermiyordu, yemek yemesinde bir değişim olmuyordu ve bir süre sonra "o şey" kayboluyordu. Dilinin başka bir yerinde, tekrar gördüğümde yine takip ediyordum, aynı şekilde sonuçlanıyordu. Dişlerine yakın kısımlarda olduğundan, yemeği ağzına teperek yemekten hoşlanan oğlumun dilini de arada ısırdığı kanaatine varmış, olayı kendimce tatlıya bağlamıştım.




Bir arkadaşım beni aydınlatana kadar bu saf halimi koruyordum. Arkadaşım kendi kızında da olduğunu, doktora gittiklerinde aft ilacı verdikleri halde uzun süre geçmeyince araştırıp, bunun "coğrafik dil" olduğunu öğrendiğini söyledi. Eve gelir gelmez internetin altını üstüne getirdim, özetle şunları öğrendim:





 COĞRAFİK DİL / HARİTA DİL (Migratory glossitis):



Etiyoloji (nedeni) bilinmemektedir. Dil lateral yüzeyleri ve dorsumunda bir veya daha fazla düz alanların oluşumu ile karakterize genellikle keskin ve sarı, kenarları hafif kalkık yuvarlak, selim lezyonlar şeklinde görülür. Düzleşmiş alanlarda fıliform papilların(dil sırtındaki, uzun koni biçimi gösteren mukoza kabartıları) kaybı söz konusudur. Birçok yama ayrı ayrı oluşup, sonra birleşebilir. En tipik özelliği zaman içinde kendiliğinden değişiklikler göstermesidir. Bu nedenle "migratory" adı verilmiştir. Çocukluk dönemde başlayıp, tüm yaşam boyunca devam edebilir ve spontan düzelmeler gösterir. Sıklıkla asemptomatik(karakteristik özellikleri olmayan, belirtisiz) olabildikleri gibi yanma duygusu ile birlikte de olabilir. Acılı sıcak gıdalar veya sitrik asit içerikli yiyecek ve içecekler bu gibi durumlara neden olurlar. Herhangi etkili bir tedavisi yoktur. Hastalara bu durumu arttıran yiyeceklerden kaçınmaları tavsiye edilmelidir.



Bu bilgilerden sonra doktorumuzla da görüştük ve bunca zaman sonra, coğrafik dile sahip bir oğlumuzun olduğunu öğrendik. Herhangi bir enfeksiyon varlığında ve vitamin eksikliğinde daha belirgin oluyorlarmış. Çok çeşitli görünümlerde olabiliyormuş ki gördüğünüz resim baktıklarım arasında en iyimserlerindendi. Şükürler olsun ki Bora'nın dilinde resimdeki kırmızı daire içindeki alan kadar küçük lezyonlar oluyor. Bu kadar büyük beyazlıklar olmuyor. Tabi zaman içinde değişiklikler gösterebilirmiş, inşallah rahatsız edici bir görünüme bürünmez...İnternette bazı coğrafik dili olan bebişlerin anneleri, acı gıdalarda olduğu kadar ekşi gıdalarda da sorun yaşadıklarını söylemişler. Bora acıyla tanışmadı ama ekşilerde hiç sorun çıkarmıyor çok şükür. Sitrik asitli içecekleri içemeyecek olmasına da şahsen çok memnun olurum :)


Sağlıklı günler!

16 yorum:

  1. Benim oglum 9 aylik onun dilinde de var bunlardan ama oglumun beslenmesini etkiliyor. Emzik emmeyi de birakti ornegin. Hic cozumu yok mu bunun?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doktorumuzun söylediğine göre çözümü maalesef yokmuş. Yapabileceğimiz tek şey dilinin o beyaz görüntüsü ortaya çıktığında rahatsız eden yiyecekleri vermemek olabilir. Ama "aft"la karışmasın, teşhisten emin olun, çünkü aft olduğu zaman beslenmesi daha çok etkileniyor ama tedavisi mümkün olduğu için kısa sürede halloluyor. Geçmiş olsun...

      Sil
  2. Merhabalar, 21 yaşında bir üniversite öğrencisiyim. Yıllardır ben de bu sorunla yaşıyorum. Harita dile sahibim ve sizin de belirttiğiniz gibi çözümü yok. Bunu öğrenene kadar bir sürü doktor gezdim çünkü normalde harita dil hastalara hiçbir rahatsızlık vermezken benim canımı çok fazla yakıyordu, dilim pütür pütür kabarıyor ve acıyordu. Domates, patlıcan ya da asitli yiyecekler yiyemiyordum. Yıllarım bunu çekerek geçti ama üniversiteye hazırlanırken gittiğim bir doktor sayesinde bu durum değişti. O doktor da diğerleri gibi harita dilin herhangi bir acıya sebep olmayacağını ancak mide suyunun ağzıma gelmesiyle dilin yarıklarında enfeksiyon yapabileceğini buna bağlı acılar hissediyor olabileceğimi söyledi. Yapılan endoskopi sonucunda reflü olduğumdan dolayı bu durumun olduğu ortaya çıktı. Reflüyü önlemek için asitli ve acılı yiyecekleri yemeyi bıraktım ve bir kaç ay sonra dilimdeki acıma kayboldu. Bebeğinizin emmeyi bırakması da bununla ilgili olabilir diye düşünüyorum çünkü bebeklerin mide kapakçıkları gelişmediği için mide suyu kolayca ağzına gelip dilinde enfeksiyona sebep oluyor olabilir. Geçmiş olsun, umarım faydalı olabilmişimdir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Tuğçe Hanım,
      Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim, ben de ilerisi için aklımın köşesine yazdım...

      Sil
  3. Benim beş yaşinda kizimda da var bu kizariklik.Bir hafta mantar ilaci kullandiktan sonra geçti ancak on gun sonra gene çikti.Doktor çinko ve vitamin §urubu vermişti.Bunlari kullansam faydasi olurmu acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Harita dil, ilacı olan bir rahatsızlık değil. Ama sıklıkla bağışıklık düştüğü zaman ortaya çıkıyorlar. Doktor verdiyse, vardır bir bildiği diyeceğim...

      Sil
  4. Bu hastalık kızımda tüm gün anaokuluna başlayınca çıktı.Zaten iştahsız bir çocuk ,ben de orda nasıl olsa birşeyler yiyor diye evde gıdasına dikkat etmedim.Bir de sürekli eli ağzında.Daha önce böyle bir alışkanlığı yoktu. Ben okuldan bulaştığını düşünüyorum,bu konuda bir bilginiz var mı bulaşıcı bir hastalık mı acaba.İnsanın kendisinin yalnız olmadığını bilmek rahatlatıcı ama keşke güzel şeylerde ortak olabilsek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      2 Adsız yorumu olunca aynı kişi mi olduğunuzu bilemedim.
      Bu yapısal bir durum, bulaşıcılığı yok. Beslenmesine dikkat edemediğiniz bir dönem olduğunu söylemişsiniz. Vitamin eksikliği, enfeksiyon varlığı gibi durumlarda bu görüntü belirginleşiyor. Bu dönemde daha fazla dikkatinizi çekmiş olabilir.
      Allah beterinden saklasın diyelim, en azından zararı olmayan bir rahatsızlık...

      Sil
    2. Amin.Cevaplariniz icin tesekkur ederim

      Sil
  5. 21 yaşındayım 2 yıldır bendede var portakal mandalina domates gibi ekşi gıdalar yiyince yara olan yerler sızlıyor. tedavisi olmadığını öğrenince üzüldüm napalım başa gelen çekiliyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçmiş olsun Adnan Bey, en azından büyük bir problem değil...Allah beterinden saklasın.

      Sil
  6. bendede harita dil oluştu ve geçmiyor nasıl geçecek bilen varmı harita dil yanaklara dağılırmı

    YanıtlaSil
  7. Bende çocukluğumdan beri var. Annem, kardeşim ve teyzelerimde de olduğundan kalıtımsal faktörler de var diye düşünüyorum. Ekşi yiyecekler, domates, barbunya ve patlıcan yemek de tetikliyor. Meyve suları içince de çatlaklar ortaya çıkıyor ve yanma oluyor. Yanma olduğunda kola içince yanmanın geçtiğini birkaç ay önce keşfettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçmiş olsun Deniz...
      Katkınız için de teşekkür ederim.

      Sil
  8. Iyi geceler derya hanim benim oglum 6 yaşinda oglumda da dil haritasi var ara ara ağrıyor yaklaşık 6 aydir var oğlum 6 ay õnce cok kõtu hastalandı hastanede yatik bi sure ondan sonra her ay hastalani yor acaba bu hastalık ciyer denmi geliyor yanıtlar saniz sevinirim

    YanıtlaSil
  9. Merhaba
    30 yaşındayım kendimi bildim bileli var.genetik bir rahatsızlık dolayısıyla çözümü yok.ben doktora bu nasıl tıp herşeyin çaresi var bunun yok mu dedigimde bana senin genlerini degistıremem ya demisti.ilgili midir bilmiyorum ama aynı zamanda allerjik rinit rahatsızlıgım da var.tavsiyem kücük cocuklarda ceviz patlıcan domates çilek çikolata şeker ve de asitli içeceklere dikkat edin bu hastaların hepsinde bu yiyecekler dilin kabarmasına dolayısıyla da yarılarak acı çekmesine sebep oluyor.acının ya da sıcagın bu yiyecekler kadar etkisini görmedim ama vitamin eksikligine de dikkattt derim.cografi dil bir ayricalıktır bulasici ya da yayılan bir hastalık degil.

    YanıtlaSil