1 Mayıs 2015 Cuma

Akıllı telefonlarda dikkat edilmesi gereken özellik: SAR değeri


Akıllı telefon kullanmaya en geç terfi(!) eden insanlardan biriyim. Ne alacağım, nasıl olsun, hangi marka olsun, bütçesi ne olsun diye araştırırken tüm listemi alt-üst eden SAR değeri ile tanıştım. Herhangi bir cihaz alırken teknik özellikleri öylesine okuyup, "şurası şöyleymiş bu iyi demek mi?" diye Gökhan'dan teyidini alırım. Ancak tamamen yabancı olduğumuz bu konuyu Gökhan da bilmiyordu. O zaman tembel işini bırakmak zorunda kaldım, oturdum araştırdım. Biraz tırstım. Çok bilimsel açıklamalara girmeden genel çerçevesiyle buyrun sizi de tanıştırayım.



SAR, İngilizce "Specific Absorbation Rate"ten geliyor, Türkçesi "özgül emilim/soğurma oranı", daha Türkçesi telefonun size verdiği zararın sayısal değeri. "Ne zarar veriyor olabilir? Ohooo ona kalırsa... ütü de radyasyon yayıyor" diyebilirsiniz. Ben böyle demeyenlerdenim. Kısa vadede fazla telefonla konuşmaktan başınız ağrıyabilir ya da oyun oynamaktan elleriniz karıncalanabilir; önemsemeyebilirsiniz. Ancak uzun vadede dokusal ve hücresel bozulmalara ve hayat kalitenizi yok edecek ciddi rahatsızlıklara sebep olabilir. Ben sağlıkta risk sevmeyen bir insan olarak telefon seçerken SAR değerine öncelikli hassasiyet gösterdim.



15 dk telefon konuşmasından sonra elektromanyetik ısınma kırmızı alanların artması ile fark ediliyor.


Cep telefonları için SAR değeri yasal üst sınırı belirlenirken kafa bölgesi bölgesel SAR olarak değerlendirilmekte ve buna göre Amerika ve Avrupa için 2 farklı açıklama bulunmaktadır:

ABD'de FCC (Federal Communications Commission) tarafından 1 gram doku üzerinde 1,6 W/kg olarak,
Avrupa'da ise ICNIRP(Interational Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) tarafından 10 gram doku üzerinde 2,0 W/kg olarak belirlenmiştir.

Bu noktada niye biriniz 1 gram, diğeriniz 10 gram için tanımlama yapıp aklımızı karıştırıyorsunuz diye isyan etmek istiyorum! Zira bunun ne gibi bir fark yarattığını bilemiyorum. Birçok SAR değeri sınırı gösteren yazıda bu ayrıntı söylenmiyor bile... Belki de hemen hemen aynı hesaba geliyordur, bilemiyorum? Bilen varsa beri gelsin.

Uzmanlar ise 1,0 W/kg'ı aşmaması gerektiği görüşündeler.

İyi marka aldım diye gözünüzü kapatmayın, aynı marka içerisinde bir model ideal SAR değerindeyken, bir diğeri sınırları aşabiliyor. Üstelik bunun "son çıkan iyidir" ile de alakası yok.

Bu zararı engelleyebildiğini söyleyen bazı ürüler de yok değil. Telefonunuzun piline, arka kısmına ya da kılıfına takabileceğiniz altın rengi ince bir metal parça, radyasyon önleyen kılıflar vs. Ne kadar doğrudur bilemiyorum ama imkanınız varsa olumlu ihtimal dolayısıyla alabilirsiniz. Yahut kulaklık ya da handsfree kullanarak zararı önleyebilirsiniz.

Son olarak bir yetişkin için hesaplanan bu değerlerin çocuklar için çok daha büyük zararlara sebep olduğunu hatırlatmak isterim.



Sağlıklı günler!



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder